X
تبلیغات
جزوه های حرفه و فن و آمادگی دفایی - جزوه ی آمادگی دفایی سال سوم راهنمایی

جزوه های حرفه و فن و آمادگی دفایی

تدریس

جزوه ی آمادگی دفایی سال سوم راهنمایی

بخش اول ـ دفاع نظامی

درس اول آموزش دفاعی سال سوم راهنمایی

تعریف دفاع:
به مجموعه اقدامات و عکس العمل هایی که از طرف موجود زنده برای دفاع از خود و بقای خود ، در برابر انواع خطرات استفاده می نماید تا خطر تجاوز را دفع و یا کاهش نماید دفاع نامیده می شود.

انواع خطرات:
1. خطرات ممکن است طبیعی باشد مثل سیل و زلزله و ...
2. خطرات غیر طبیعی مثل بمباران هواپیماهای بمب افکن و ...

نکته: موجودات زنده به دو صورت در برابر خطرات دفاع می نمایند:

1. دفاع آگاهانه یا ارادی مثل مبارزه با یک دشمن متجاوز و ...
2. دفاع نا آگاهانه یا غیر ارادی مثل پلک زدن ما زمانی که حشره ای ناگهانی به چشم ما نزدیک میشود.

دفاع آگاهانه:
دفاعی است که کاملاً از روی فکر و برنامه ریزی بوده است و با توجه به یادگیری های فنون قبلی صورت می گیرد و چون از روی فکر انجام می گیرد پس این دفاع مختص انسان است. مثل دفاع از هویت ملی و حس وطن دوستی و ...

دفاع نا آگاهانه یا غریزی:
دفاعی است که حیوانات و حتی انسانها به صورت ناخود آگاه جهت حفظ خود در برابر خطرات انجام می دهند مثل فرار از خطر.

نکته: دفاع غریزی بین انسان و حیوان یک دفاع مشترک است.

نکته: قدرت تفکر انسان، استفاده از فناوری های گذشته و آموزش در نوع دفاع  باعث ایجاد تغییر در ساخت وسایل دفاعی مدرن شده است.

سلاح سرد:
به اسلحه ای که در ساختمان آنها مواد منفجره ای به کار نرفته باشد اسلحه سرد می گویند. مثل چاقو، شمشیر، تیر و کمان و فلاخن و ...

سلاح گرم:
به اسلحه ای می گویند که در ساختمان آنها مواد منفجره ای مثل باروت به کار رفته باشد و هنگام انفجار واکنش شیمیایی صورت می گیرد. مثل انواع تفنگ های جنگی و انواع موشک ها و ...

سلاح گرم دو نوع است:

1. سلاحهای گرم و سبک مثل کلت، تفنگ ژـ3،کلاشینکف و ...
2. سلاحهای گرم سنگین مثل انواع بمبها، موشک ها، بمبهای اتمی و چند تنی و خمپاره اندازها و ...

اگر به نکات زیر توجه نمائید می توانید به سؤالات درس اول کتاب پاسخ مناسب بدهید.
عواملی مثل فرار، ایجاد سر و صدا تهاجم دوباره در برابر تهاجم دشمن و تغییر رنگ دادن از راه های مقابله با دشمن است.

مطالب زیر عکس العمل هایی هستند که با توجه به برخی از تصاویر کتاب نوشته شده است.
انسانها با مخفی شدن و مقابله با سنگ ـ مقابله با موشک ضدّ موشک ـ مقابله با سلاح های سرد ـ مقابله با ماسک در برابر حمله های شیمیایی و ... در برابر خطرات به خاطر حفظ جان و حریم از خود با ابزار های مدرن در دوره زندگی اش به دفاع پرداخته است.

بطور خلاصه می توان گفت که دفاع یعنی مقابله موجود زنده با خطری که او را تهدید می نماید تا با واکنش مناسب بقای خود را تضمین نماید.

البته دفاع انسان نسبت به حیوان بسیار متفاوت است زیرا که انسان به قدرت تفکر و اندیشه مجهز است و با توجه به علوم و فنون مدرن می تواند شیوه دفاع خود را تغییر دهد و از طرف دیگر انسان ها مختار هستند تا روش دفاعی مناسبی را انتخاب نمایند ولی حیوانات مثلاً حیوانات روش هایی مثل نیش زدن، فرار کردن و ... از خود دفاع می نماید و هیچ وقت هم این روش ها تغییری ندارند.

پس با توجه به متن بالا می توان بطور مختصر گفت که:
انسان دفاع آگاهانه یا ارادی دارد ولی حیوان فقط از روی غریزه از خود دفاع می کند یعنی دفاع نا آگاهانه دارد.

        در زمان حمله عراق به ایران کاملاً معلوم بود که ایران دوست نداشت پس از وقوع انقلاب اسلامی با کشوری به جنگ بپردازد زیرا انتظار داشت پایه های دولت را محکم تر نماید ولی طمع و خیال خامی که صدام را برداشته بود فکر می کرد که می تواند تا قلب تهران نفوذ کند و مخصوصاً خوزستان را که منبع عظیم نفت بود به تصرف خود در بیاورد و همین انگیزه ناپخته او، باعث شد که جنگ هشت ساله ای را آغاز کند. این جنگ باعث شد که خسارت های روانی،جانی و اقتصادی سنگینی را به کشور ما مخصوصاً در شهرهای مرزنشین وارد نماید.ایران آمادگی جنگ را نداشت اما با تمام وجود از هویت و میهن خود دفاع کرد و یک وجب از وطن عزیزمان به دشمن واگذار نشد.

          جنگ ها در زمان ها و دوران مختلفی صورت گرفته است و به دلیل تغییر در انواع سلاح ها و تبدیل شدن سلاح های سرد به گرم و همچنین اختراع سلاح های دوربرد و کشتار جمعی باعث شده است که آمار و نوع تلفات انسانی گوناگون باشد.

          وقتی کشوری مورد هجوم دشمنان واقع شود بر تمام مردم آن واجب می شود که از میهن و هویت خود تا آخرین نفس دفاع نماید ولی مسئولیت رسمی دفاع به عهده دولت(قوه مجریه) و تمامی نیروهای مسلح (نیروهای هوایی، زمینی و دریایی) می باشد. و اگر نهادهای دولتی توان دفاع کافی نداشتند نیروی عظیم مردمی به کمک دولت و نیروهای مسلح می شتابند.

          دفاع از میهن و ارزشهای آن برای رهبران و مردم همه کشورها اهمیت زیادی دارد و رهبران کشورها مردم را به دفاع از مرز و بوم خود فرا می خوانند.

          امام خمینی (ره) با اینکه اعتقاد داشتند که جنگ برای ما یک نعمت بود، درباره دفاع چنین فرمودند که:
 هر انسان مخلص و متعهدی که آمادگی دفاعی را لازمه حیات جامعه اسلامی بداند، در نزد خدا آبرو دارد.

و مقام معظم رهبری نیز درباره دفاع چنین می فرمایند که:
در دنیایی که سلطه گری یک امتیاز محسوب می شود، ملت ما باید قادر به دفاع باشد.

یقیناً بزرگان ما نیز با الهام گرفتن از قرآن کریم، احادیث و معصومین(ع)، دفاع را مقدس می دانند و قانون اساسی نیز با پیروی از قرآن کریم دفاع را مقدس شمرده است. در دین مبین اسلام به جهاد و دفاع نیز بسیار تأکید شده است و شما می توانید با توجه به آیه 40 سوره مبارکه حج ـ آیه 60 سوره مبارکه  انفال به اهمیت دفاع پی ببرید.

دانش آموزان عزیز ترجمه آیات گفته شده را از قرآن استخراج کرده و در خطوط زیر بنویسید.

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

ماده 11 قانون اساسی نیز چنین بیان می نماید که:
تقویت کامل بنیه دفاع ملی از طریق آموزش نظامی عمومی برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی و نظام اسلامی کشور امکان پذیر است.

در جنگ حُنین به پیامبر اکرم (ص) خبر دادند که سلاح تازه ای در یمن اختراع شده است. پیامبر اکرم(ص) نیز بلافاصله افرادی را مأمور کرد تا آن سلاح را برای ارتش اسلام تهیه کنند.

این طرز عمل پیامبر بیان چنین برداشت می شد که ایشان چقدر به تکنولوژی مدرن روز علاقه داشته است و تا چه حدی به  علوم و فنون زمان خود برای وی ارزشمند بوده است تا قدرت دفاعی ارتش اسلام را افزایش دهد.

موفق باشید ـصفری


بخش اول ـ دفاع نظامی

درس دوم آموزش دفاعی سال سوم راهنمایی

بسیج

پیام امام خمینی درمورد بسیج :            بسیج لشکر مخلص خداست.

ویژگی های حرکت مردمی:
این حرکت جمعی خودجوش و مردمی است و بدون چشم داشت مادی و به صورت داوطلبانه انجام می گیرد یعنی انگیزه غیر مادی و غیر انتفاعی دارد. حرکت خودجوش مردمی از امکانات و تجهیزات ملی و کمک های مردمی استفاده می کند و دارای سازمان اجتماعی است.

این حرکت مردمی و نیروی عظیم شگفت انگیز ، فقط به امور نظامی نمی پردازد و علاوه بردفع تجاوز دشمن ، در حرکت های اجتماعی و توسعه ای از نظیر عمران و سازندگی نیز مشارکت داردو نقش آفرین است. بطور کلی به این نوع حرکت مردمی بسیج می گویند.

حضور پرشور جوانان به رهبری امام خمینی (ره) در مبارزه با رژیم ستمگر پهلوی که این نیرو توانست ، ارتش را به مبارزه علیه رژیم حاکم دعوت کند و آن را در پیروزی انقلاب اسلامی ، پشتوانه خود قرار دهد. و در هشت سال دفاع مقدس مردم در قالب بسیج مردمی  و با تشکیل ارتش 20 میلیونی به پشتوانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توانستند یگان های سپاه را تکمیل کنند و بسیاری از عملیات های بزرگ ارتش عراق را ناکام بگذارند. دو نمونه بالا نمونه های بارزی از حرکت های خود جوش مردمی (بسیج) می باشند.

بسیج در بردارنده یک حرکت است و این حرکت یک حرکت عمومی است، به معنای تجهیز کردن است و تمامی مردان و زنان مومن با انگیزه و توانمند جامعه اسلامی را که قادر به دفاع از انقلاب و کشور هستند شامل می شود> بسیجی به مردمی گفته می شود که درتشکیلات بسیج و با برخورداری از زمینه های اعتقادی و فکری لازم در قالب های مشخصی در بخش های نظامی امنیتی فرهنگی سیاسی اقتصادی جبهه های دفاعی و سازندگی کشور سازمان دهی می شوند و در راه اهداف عالی ملت قدم بر میدارند.

عده ای از جوانان دانش آموز دختر که به طور داوطلبانه قلکهای خود را جهت کمک به مردم سیل زده زلزله زده و هزینه های دفاع مقدس می آوردند و آماده بودند تا وظیفه خود را انجام دهند و اندوخته های نقدی خود را تحویل مسئولین مربوط دهند.

عده ای از برادران و خواهران فعال مومن و با انگیزه عضو واحد بسیج هم مانور همایش قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران را انجام می دهند و آمادگی خود را برای دفاع از کشورشان اعلام می نمایند.

آمادگی،تلاش و حضور نیروهای مردمی برای رسیدن به یک هدف معین و مشخص است و آن چیز جز پاسداری از اعتقادات مذهبی و مرز و بوم میهن نمی باشد.

در آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نهادهای رسمی و مردمی زیادی فعالیت داشتند. نهادهای رسمی و مردمی که درزامان شروع جنگ، فعالانه بادشمن مقابله می کردند که عبارت بودند از:

ـ ارتش جمهوری اسلامی ایران از جمله نیروی دریایی و هوایی.
ـ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (مخصوص رهبری)
ـ ستاد جنگ های نامنطم .

ـ درآغاز جنگ مردم خرمشهر چگونه برای مقابله با دشمن سازماندهی شدند؟
به این صورت که درآغاز جنگ ، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خرمشهر (شهید جهان آرا) به همراه سایر پاسداران با سلاح هایی که دراختیار داشتند، مردم را اعم از زن و مرد مسلح کردند. آنان درحوالی مسجد جامع خرمشهر، به مدت 35 روز در برابر تجاوز ارتش عراق مقاومت کردند.

ـ نتایج مثبت حضور و مشارکت مردم را جلوگیری از تهاجم دشمن به خاک میهن اسلامی:
کم کردن اثر تجهیزات پیشرفته نظامی دشمن.
شکل گیری خلاقیت و سازندگی در عرصه تجهیزات نظامی.
مردم در عرصه دفاع ، قوی ترین و کار آمدتریننیروی دفاعی به شمار می آیند.
تشکیل هسته های مقاومت مردمی و سازماندهیسپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران.

گروه مهاجمان آمل چه کسانی بودند؟
گروهی از مزدوران وابسته به بیگانه بودند که آموزش های رزمی در جنگل را دریکی از کشورهای خارجی دیده بودند و درمخالفت با نظام جمهوری اسلامی برای تصرف شهر آمل از جنگل های اطراف به این شهر حمله کردند.

چرا گروه مهاجمان جنگل های آمل را برای حمله به شهر انتخاب کرده بودند؟
ـ جنگلهای آمل به علت برخورداری از درختان انبوه شاخ و برگ های فراوان و رنگ های متفاوت از نظر نظامی برای استتار مناسب بود چرا که حتی شناسایی هوایی منطقه توسط چرخ بال ممکن نبود.
ـ جنگلهای آمل به علت پستی و بلندیها، هرگونه بمباران هوایی و زمینی را کم اثر یا بی اثر می کرد.
ـ جنگلهای آمل به تهران نزدیک بود و در صورت پیروزی یا هنگام هجوم امکان حمایتهای سیاسی، تبلیغی، درمانی و... از تهران وجود داشت.

نقش دانش آموزان را در واقعه آمل:
با این که مدیران از دانش آموزان خواسته بودند تا به علت شدت درگیری به خانه بروند. ولی بسیاری از دانش آموزان به طور دسته جمعی خود را به محل درگیری رساندند و شروع به کمک رسانی به نیروهای دفاعی کشورمان از جمله مردم و پاسداران کردند و همچنین در آرام سازی و پاک سازی محیط نیز نقش مهمی از خود به جای گذاشتند.

برخی از وظایف بسیج:
1. همکاری با دولت در امر توسعه و مشارکت مردم درسازندگی و عمران(سازندگی)
2. گسترش و تعمیق فرهنگ و تفکر بسیجی در بین مردم و اعضای بیست ملیونی(فرهنگی)
3. همکاری با نهاد های اجتماعی مانند نهضت سوادآموزی و سازمان تامین اجتماعی(اجتماعی)
4. فعالیت پشتیبانی و امداد رسانی درحوادث(امداد رسانی)
5. همکاری با وزارت بهداشت و درمان برای افزایش سطح سلامت جامعه(بهداشت و درمان)
6 گسترش مشارکت مردم در امنیت داخلی (امنیتی)
7 ایجاد آمادگی دفاعی(دفاعی)
8 تقویت وحدت و همبستگی ملی(سیاسی)

توجه: مطالبی که درمورد بسیج و ویژگی های آن از دیدگاه حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری مطرح شده است، در ذیل ارائه شده است.

الف) سخنان حضرت امام خمینی در مورد بسیج:
1. بسیج لشکر مخلص خداست.   2. بسیج مصداق کامل فداکاری است.
3. بسیج درخت پر محصول است.  4. بسیج مصداق عشق به ذات حق است.

ب) سخنان مقام معظم رهبری در مورد بسیج:
1. بسیج یعنی فرهنگ آزادی.   2. بسیج یعنی فرهنگ معنویت.
3. بسیج یعنی جوانان پاک.      4. بسیج یعنی جوانان آماده به کار.
5. بسیج یعنی اسیر خواسته های حقیر نشدن.

هر یک از اسوه های معرفی شده بسیج  چه ویژگی هایی داشته اند که به این مقام معنوی رسیدند.
ـ به درجه بالایی از مقام علمی  اخلاقی هنری و مذهبی رسیده بودند.
ـ در اعمال و رفتار و معاشرت با دوستان خانواده و دیگران سرمشق شده بودند.
ـ هنگام بروز سختی ها به ویژه موارد بحران جنگ و نابسامانی ها از خود گذشتگی نشان داده بودند.
ـ بیش از اندازه سن و عقل خود به توقعات اطرافیان پاسخ مثبت و خارق العاده ای داده بودند.

به نظر شما برای اسوه شدن، چه مسیری را باید پیمود؟
همانطور که می دانید اسوه ها برای اسوه شدن یک شیوه را انتخاب نکرده اند و هر یک به روشی اسوه شده اند. مهم این است که بدانیم اسوه شدن یک عمل غیر ممکن نیست. حال می توانیم مسیرهای زیر را برای اسوه شدن انتخاب کنیم.

مسیراول: اسوه هایی را که درکلاس یا درمحیط زندگی خود را آنها سرو کار داریم. خوب بشناسیم.
مسیر دوم: شاخص های اسوه شدن را شناسایی کنیم  وچند رفتار را از زندگی اسوه ها انتخاب کنیم ودر زندگی پیاده کنیم.
مسیر سوم: مراقب اعمال ورفتار که از اسوه ها انتخاب کرده ایم و می خواهیم خود را شبیه اسوه قرار دهیم باشیم.

با توجه به ویژگی های مطرح شده، اسوه هایی را که می شناسید،نام ببرید.
1. شهید دکتر مصطفی چمران.   2. شهید محمد جهان آرا.  
3.شهید محمد حسین فهمیده .  4. شهید حاج محمد ابراهیم همت.

موفق باشید ـصفری


بخش اول ـ دفاع نظامی

درس سوم آمادگی دفاعی سال سوم راهنمایی

 « نا امنی »

تجزیه و تحلیل نمودار خطر ها و تهدیدهای محیطی موجودات زنده:

هر موجود زنده ای به شکل غریزی و نا آگاهانه یا ارادی و آگاهانه به طور مستمر علائم و اطلاعاتی را از محیط خود دریافت می کند و در نهایت به نتیجه زیر می رسد.

الف:توان من>تهدیدها و خطرهای محیطی بیشتر باشد،آرامش و احساس امنیت نسبی بوجود می آید.

ب: توان من < تهدیدها و خطرهای محیطی = عدم آرامش و احساس نا امنی.

تجزیه و تحلیل: اگر توان ما از تهدیدها و خطرهای محیطی کمتر باشد عدم آرامش و احساس نا امنی به وجود می آید.

نکته: نا امنی در ابعاد مختلفی ظاهر می شود،در موارد زیر نوع آن مشخص شده است.

الف.نا امنی اقتصادی   ب.نا امنی نظامی       ج.نا امنی فر هنگی،اجتماعی

با توجه به رابطه « تهدیدها و خطر های محیطی» به سؤالهای مطرح شده پاسخ دهید.

1. آیا ممکن است در درک امنیت و نا امنی دچار اشتباه شوید؟ چرا؟
بله، مبنای درک ما از امنیت و نا امنی اطلاعاتی است که از محیط دریافت می کنیم.اگر اطلاعات دریافتی به هر علتی ناقص و بی اعتبار باشد مسلماً در برداشت خود دچار اشتباه خواهیم شد.

2. آیا نا امنی به افراد اختصاص دارد یا گروه ها را نیز شامل می شود؟ درهر مورد مثالی ارائه کنید.
خیر، نا امنی می تواند در خانواده ـ جامعه ـ منطقه جغرافیایی یا در سطح بین المللی نیز به وجود آید. به عنوان مثال: فوت یکی از اعضای خانواده (که در تامین معیشت آن خانواده موثر بوده است)،شیوع مواد مخدردر جامعه ـ درگیریهای نظامی در یک منطقه ـ آلودگی محیط زیست و سوراخ شدن لایه ازون بر اثر آن ـ همگی از مصادیق نا امنی در خانواده،جامعه،منطقه و سطح بین المللی است.

3. بلافاصله پس از روبرو شدن با شرایط نا امنی، احساساتی در فرد شکل می گیرد، ضمن بیان این احساسات شرایط حاکم بر محیط و افراد را در چنین حالت هایی شرح دهید.
پس از درک نا امنی بلافاصله احساس ترس و وحشت،نگرانی و هیجان به افراد دست می دهد که بسته به شدت و ضعف نا امنیِ میزان این احساسات فرق می کند بر اثر احساسات ایجاد شده نیز ممکن است ناتوانی هایی در تصمیم گیری بی نظمی ، بی قانونی و رفتار های غیر معقولانه بوجود آید و موجب آسیبهای جدی جانی و مالی شود.

آموزش به طریق پرسش و پاسخ

1. آیا بین ابعاد مختلف نا امنی ارتباطی وجود دارد؟چگونه؟
بله، باید توجه داشت که عوامل به وجود آورنده نا امنی مختلف هستند اما این عوامل در زندگی اجتماعی و فردی از هم تفکیک ناپذیر هستند و بر هم تاثیر دارند.بنابراین، وجود یک نوع نا امنی موجب بروز نا امنی دیگری در زمینه های دیگر خواهد داشت.ثروت به عنوان یک پدیده اقتصادی،زمینه های مؤفقیت در جامعه را افزایش می دهد و مصرف و توزیع مواد مخدر باعث بروز ناهنجاریهای اقتصادی می شود.

2. اقدام های موثری که مسئولان و مردم می توانند برای جلوگیری از بروز نا امنی انجام دهند،چیست؟
الف. وظیفه و اقدامات مسئولان:
1. برنامه ریزی دقیق و منظم در زمینه های اجتماعی اقتصادی و نظامی و سیاسی و ...
2. الزام به اجرای دقیق و صحیح برنامه های پیش بینی شده.
3. پیگیری و نظارت بر اجرای برنامه های پیش بینی شده.
ب. وظیفه و اقدامات مردم:
1. سعی در افزایش آگاهی های عمومی اجتماعی اقتصادی و سیاسی و...
2. سعی در افزایش آگاهی از قوانین و مقررات جامعه.
3. التزام عملی به رعایت قوانین و مقررات جامعه.

 

موفق باشید ـ صفری


بخش اول ـ دفاع نظامی

درس چهارم آموزش دفاعی سال سوم راهنمایی

 « مهارت های فردی و جمعی »

سخن امام علی (ع) در رابطه با نظم و انضباط و اهمیت آن:

شما را به تقوای خدا و داشتن نظم در کارها سفارش می کنم.

نظم زیبایی و هماهنگی بین اجزا، ابزار و وسایل باعث ایجاد رضایت و آرامش در ما می شود و هر جا که دارای نظم و انضباط خاصی نباشد برای انسان خوشایند نیست یعنی انسان فطرتاً بی نظمی را دوست ندارد.

چند مورد از  عوارض نامطلوب ناشی از بی نظمی را نام ببرید.
1. بی نظمی باعث اتلاف و هدر رفتن وقت و انژری می شود.
2. بی نظمی باعث کندی در فعالیت و بروز اشکال در رسیدن به هدف می شود.
3. بی نظمی باعث کاهش کارایی و بهره وری از امکانات مادی و معنوی موجود می شود.
4. بی نظمی باعث کاهش دوام وتاثیر مفید و مطلوب در کارها می شود.
5. بی نظمی باعث آشفتگی و ناراحتی اطرافیان از فرد نامنظم می شود.

 مقررات کلی را که دریک پادگان وجود دارد بیان کنید.
1. اجرای مقررات برای همه یکسان است.
2. انجام دادن کلیه امور تابع برنامه ای مشخص است.
3. تمامی افراد از یک نفر دستور می گیرند.
4. تشویق برای یک نفر اما تنبیه برای همه است.
5. احترام به همدیگر تابع مقررات خاص است. 

آداب اولیه نظامی که در یک پادگان اجرا می شود را بنویسید.
1. تشکیل صف یا ستون
2. از جلو نظام
3. خبردار
4. به چپ چپ
5. به راست راست
6. عقب گرد

رعایت و اجرای دقیق آداب نظامی دریک پادگان چه نتایجی را به همراه دارد؟( سه مورد)
1. افراد آموزش دیده نسبت به رعایت نظم در تمامی امور زندگی مقیدتر هستند.
2. از بروز خسارات احتمالی جانی و مالی جلوگیری می کند.
3. افراد نسبت به خود اعتماد به نفس پیدا می کنند.
4. دوگانگی یا چند گانگی در رفتار افراد کمتر بروز می کند.
5. افراد به خود متکی می شوند.

منظور از جمله زیر چیست؟
«اگر در پادگان عرق بیشتری بریزید در میدان جنگ خون کمتری ریخته خواهد شد.»
یعنی اگر در محیط آموزشی تلاش بیشتری صورت گیرد و فرد آموزش های لازم را ببیند و از لحاظ توان جسمی مهارتی و ذهنی آماده باشد، در مقابله بادشمن موفق تر خواهدبود.

بخشی از فرامین و آداب نظامی.
1. نمای حرکت خبردار از روبه رو بدون سلاح 2. نمای حرکت از جلو نظام جمعی بدون سلاح 3. نمای حرکت به چپ چپ از پهلو بدون سلاح 4. نمای حرکت به راست راست از پهلو بدن سلاح 5 نمای حرکت عقب گرد بدون سلاح 6.نمای فرمان آزاد باش جمعی از روبه رو بدون سلاح 7 نمای حرکت در جازدن (درجا قدم رو ) از پهلو بدون سلاح.8. نمای حکت دست فنگ از روبه رو با سلاح 9. نمای حکت پا فنگ از پهلو.

هرگونه حرکت نظامی را می توان به دوگروه زیر تقسیم بندی کرد:
1. جمعی و فردی.   2. با سلاح و بدون سلاح

در اجرای حرکات صفی جمع، چه عواملی دخالت دارند؟ نام ببرید.
عواملی که باعث می شود تا همگی به یک باره حرکات نظام جمع را به طور منظم یکسان انجام دهند، عبارت اند از: 1ـ فرمان 2ـ فرمان ده 3ـ فرمان بر.

آموزش و آداب نظام جمعی چه فوایدی دارد؟
آداب نظامی و فوائد انجام این حرکات جمعی این است که افراد با شنیدان فرمان های فرمانده به سرعت آن را اجرا می کنند. ومی توانند با کسب این مهارت ها خود را از خطر حفظ کنند.

فواید حرکات نظام جمع (مشق صف جمع) را می توان اینگونه بیان کرد:
1. نظم خصوصاً در مناطق پر خظری مثل منطقه جنگی با همین آموزش های حرکات جمعی و فردی در افراد نهادینه می شود.
2. آموزش  این حرکات به بافت بدنی فرد نیز نظم می دهد و او را برای انجام دادن مأموریت های سخت در صحنه های بحرانی و حساس مانند جنگ، آماده می کند.
3. با تمرین های نظام جمع، روحیه اطاعت پذیری و همکاری با گروه در افراد تقویت میشود.

به نظر شما چرا در محیط های نظامی نظم کاربرد بیشتری دارد؟ تاثیرات این حرکات کدامند؟
چون در محیط های نظامی شرایط برای افراد نظامی پر خطر تر و آسب آفرین تر است، اجرای مقررات نظامی و به خصوص نظم ، صدمات و خطرات را کاهش می دهد و افراد را بیشتر در امان نگاه می دارد. تأثیرات این حرکات بدین گونه است که از سویی تمرین و تکرار این حرکات، به بدن و مغز عادت می دهد تا بتوانند در شرایط بحرانی تصمیم بهتری بگیرند و قدرت توان ذهنی و جسمی بیشتری داشته باشند. از طرفی دیگر تمرینات نظام جمع در طولانی مدت، نظم پذیری در تمامی امور و رعایت نظم در شرایط مختلف را به افراد آموزش می دهد.

عوارض طبیعی:

1 عوارض طبیعی(پدیده های طبیعی)عبارت اند از :بلندی ها مانند کوه تپه قله گودی ها مانند شیار جاده ها دره ها و سرزمین های هموار مانند دشت کویر جنگل جلگه که انسان در به وجود آمدن آن دخالت ندارد.
2 عوارض غیر طبیعی عبارت اند از :جاده خانه های مسکونی پای کوه که با دخل و تصرف انسان در طبیعت به وجود می آید.

عوارض طبیعی و غیر طبیعی ، چه کمکی به افراد حاضر در صحنه جنگ می کند؟
1. از عوارض طبیعی و غیر طبیعی می توان برای حفظ جان افراد در زمان دفاع حمله و شرایط بحرانی استفاده کرد.
2. افراد نظامی می توانند با شناخت پدیده ها دستورات فرمانده را درک کنند و نقشه را بشناسند.
3. افراد نظامی می توانند با استفاده از پدیده های زمین خود را به دشمن دور یا نزدیک کنند.
4. افراد نظامی می توانند به موقع از استتار و اختفای مناسب در پدیده ها، سود ببرند.
5. افراد نظامی می توانند در سنگر بندی و مانور کردن در منطقه قدرت تصمیم گیری و اجرا داشته باشند.

نکات مهم:

1. انسان با الگوگیری از مصادیق موجود در طبیعت در زمان حمله یا دفاع ، خود را با طبیعت همرنگ و هماهنگ سازد. حیوانات نیز در مقابله با خطر، خود را با طبیعت همرنگ می کنند.
2. انسان ابزار های نظامی و جنگی را همرنگ محیط می کند ولی در بعضی دیگر حیوان و انسان خود را با طبیعت همرنگ می کنند و پنهان می شوند که این دو را به ترتیب استتار و اخفاء می نامند.
3. استتار یعنی پوشش دادن، هم شکل کردن، پنهان کردن و فریب دادن دشمن که به دو شیوه طبیعی و مصنوعی صورت می گیرد و به نوعی اختفاء می باشدکه هدف از این کار مخفی شدن از دید دشمن است که آن هم به صورت طبیعی مانند استفاده از بوته ها علف های بلند و درختان و به صورت مصنوعی نیز صورت می گیرد.

مزایای استفاده از شیوه های دفاعی چیست؟
شیوه های دفاعی در جنگ های مختلف شهری مرزی دریایی و زمینی بسیار موثر اند وحتی در برابر انواع خطرات طبیعی نیز، دفاعی مناسب و مفید به شمار می روند.

چرا برخی مواقع اشیاء مشکوک هنگام عبور از پاسگاه مرزی کشف نمی شوند؟
اول اینکه ممکن است که در وهله اول فقط بازرسی بدنی انجام گرفته باشد و در نتیجه بار و وسیله بازرسی نشده باشد.
دوم این که هنگام بازرسی، وسیله نقلیه به دقت بازرسی نشده باشد.
سوم اینکه، بازرسان، به خاطر نداشتن دستگاه الکترونیکی یا خرابی آن نتوانسته باشند اشیاء مشکوک را کشف کنند.

اگر در فرودگاه بازرسی الکترونیکی انجام نگیرد، چه اتفاقی می افتد؟
وسیله یا شیء مشکوک ممکن است برای همه مسافران خطراتی را به وجود آورد و دیگر اینکه به محل سکونت یا محل کار انتقال پیدا کند و موجب تخریب یا خسارت جبران ناپذیری شود.

اگردر بازرسی ها اشیاء مشکوک کشف نشود چه اتفاقی می افتد؟
ممکن است پیامدهای منفی زیر را در بر داشته باشد:
1. اگر اشیاء مشکوک جزء مواد مخدر یا روان گردان و موادی از این قبیل باشد، می تواند به اختلال روانی یا بی هویتی افرادی ختم شود.
2. اگر اشیاء مشکوک جزء بسته های مشکوک انفجاری و خطر ساز باشد، در اختیار دیگران قرار می گیرد و جان افراد زیادی به خطر می افتد.

بطور کلی اگر بار مسافران و وسایل نقلیه بازرسی نشود، چه وقایعی پیش می آید؟
1. به وجود آمدن نا امنی.
2. به خطر افتادن جان مال قانون و حقوق فردیا جامعه.
3. به وجود آمدن روحیه خلاف کاری ، بزه کاری ، خلاف مقررات و قوانین.
4. استفاده از هرگونه وسایل و کالایی که دارای ضرر و زیان برای فرد و جامعه است.

چند نوع سلاح سبک را معرفی کنید.
سلاح یوزی ـ سلاح کلت برتا ـ سلاح ژ-3 ـ سلاح کلاشینکف

اگر بخواهید سلاح های پیشرفته تری را طراحی کنید، چه ویژگی هایی را برای آنها در نظر می گیرید؟
1. سرعت 2. دقت 3. میزان اثر پذیری 4. قابل استفاده بودن در هر شرایط (شب و روز) 5. خفیف بودن صدا و کم وزن بودن

نکات مهم در رابطه با سلاح های شیمیایی

منفور ترین ابزار جنگی قرن بیستم را نام ببرید.  سلاح های شیمیایی

در جنگ ایران و عراق، چند نفر ، از گازهای شیمیایی مختلف استنشاق کرده اند؟
بیش از 110 هزار نفر

چه تعداد جانباز شیمیایی در بنیاد شهید و امور ایثار گران پرونده دارند؟ بیش از 48420 نفر

از سال 1917 میلادی تاکنون، چند نفر قربانی سلاح شیمیایی از نوع گاز خردل شده اند؟
بیش از 400000 نفر

سلاح های شیمیایی را تعریف کنید.
به سلاح هایی گفته می شود که عامل موثر آنها مواد شیمیایی سمی است و همانند دیگر مواد، سه حالت جامد مایع و گاز دارند. پخش این مواد در فضا و تماس آنها با بدن موجودات زنده و انسان، ضایعات مختلفی را در آنها به وجود می آورد.

سلاحهای شیمیایی بر حسب نوع و نحوه اثر شیمیایی آنها،به چه گروهایی تقسیم می شوند؟
1. عامل اعصاب2.عامل خون3.عامل تهوع آور 4.عامل تاول زا 5.عامل اشک آور 6.عامل خفه کننده.

مواد شیمیایی مورد استفاده در سلاحهای شیمیایی،به چه صورتی در جنگها استفاده میشوند؟
این مواد شیمیایی به وسیله ابزارهای جنگی و به صورت بمب، توپ موشک گلوله، خمپاره و یا هر وسیله دیگر (اسباب بازی، بوازم التحریرو...) به سوی دشمن پرتاب می شوند.

چرا در جنگ ها ، به جای سلاح های جنگی ، از سلاح های شیمیایی استفاده می کنند؟
1. ایجاد رعب و وحشت در بین افراد در منطقه.
2. به کار گیری تمامی افراد و امکانات برای مداوای مجروحان.
3. تلفات زیاد و سنگین.
4. کاهش خسارات فیزیکی.

خسارت کدام یک از حالت های سلاح شیمیایی بیشتر است؟ چرا؟
حالت گاز ، چون حجم زیادی را در بر می گیرد ، زود بر جسم اثر می کند، قابل مشاهده نیست و زود پخش می شود.

راههای نفوذ سلاح های شیمیایی به بدن کدام اند؟
چشم بینی یا دستگاه تنفسی دهان یا دستگاه گوارشی، پوست

سلاح شیمیایی از نوع گاز را چگونه شناسایی می کنند؟
از طریع حس بویایی که ابتدایی ترین و مهم ترین راه برای شناسایی گاز است.

آیا همه سلاح های شیمیایی به یک قسمت از  بدن جراحت ایجاد می کنند؟
خیر ، اثرات هر یک از آنها متفاوت است.

اقدامات عمومی اولیه را که افراد هنگام روبه رو شدن با حملات شیمیایی برای حفظ جان خود می توانند انجام دهند بیان کنید.
1. خارج شدن از فضاهای سر پوشیده
2. رفتن به بلندی
3. خیس کردن پارچه و گذاشتن آن در جلوی دهان و بینی
4. کسب آگاهی های لازم در مورد راه های مقابله با سلاح های شیمیایی.
5. آگاهی از محل استقرار نیروی امدادی.
6. استفاده از ماسک و مراجعه به مراکز درمانی.

چند نوع از تجهیزات و وسایل شیمیایی را نام ببرید که مانع نفوذ مواد شیمیایی به بدن میشوند.
1. ماسک ضد گازهای شیمیایی  2. کپسول مخصوص ماده رفع آلودگی   3. چکمه  4. دستمال یا پارچه خیس.

موفق باشید ـ صفری


بخش اول ـ دفاع نظامی

درس پنجم آمادگی دفاعی سال سوم راهنمایی

 

آیه 71 سوره نساء در رابطه با دفاع:
ای کسانی که ایمان آورده اید سلاح و ساز و برگ خویش را برگیرید و گروه گروه یا همه با هم برای دفاع آماده باشید.

1. آیا دفاع همیشه به صورت مستقیم صورت می گیرید؟ توضیح دهید.
خیر، دفاع با استفاده از سلاح همراه با درگیری با دشمن صورت نمی گیرد، بلکه گاهی اوقات با استفاده از استتار ـ اختفاء ـ پوشش فریب و ... انجام می پذیرد.

2. پدافند غیر عامل را تعریف کنید.
به مجموعه کارهایی که با اجرای آن می توان از وارد شدن تلفات جانی به افراد و زیان اقتصادی به تجهیزات و تاسیسات مهم گشور جلوگیری نمود، یا آنها را به حداقل کاهش داد، پدافند غیر عامل گفته می شود.

3. منظور از فریب دشمن چیست؟ مثالی بیاورید.
انحراف دشمن از اهداف حقیقی و مهم به سمت اهداف کاذب و کم اهمیت می باشد مانند استفاده از ماکت های فریبنده بادی خودرو ها ی نظامی و هواپیماهای شکاری.

4. به نظر شما، با چه کارهایی می توان دشمن را فریب داد؟
1. مخفی کردن خودرو در زیر شاخ و برگ درختان.
2. انداختن تور برروی ماشین آلات جنگی و غیر جنگی.
3. جابه جا نمودن تجهیزات نظامی و نیرو ها به منظور سردرگمی
4. پخش شایعه و تولید صداهای دروغین به منظور انحراف برنامه های دشمن.

5. مزایای اختفاء و استتار را در هنگام دفاع، بیان کنید.
اختفاء ، حفاظت در برابر دید و تیر دشمن را تأمین می نماید و استتار امکان کشف یا شناسایی نیرو ها تجهیزات و تأسیسات و فعالیت ها را کاهش می دهد.

6. انواع روش های استتار را به همراه مثال نام ببرید.
استتار طبیعی مانند استفاده از لباس های همرنگ محیط در فصول مختلف و پوشاندن تجهیزات با شاخ و برگ درختان.
2. استتار مصنوعی مانند گل آلود کردن سلاح ، دست و صورت و سایر تجهیزات و انداختن تور بر روی ماشین آلات جنگی و غیرجنگی.

موفق باشید ـ صفری


بخش اول ـ دفاع نظامی

درس ششم آمادگی دفاعی سال سوم راهنمایی

« پشتیبانی در هنگام بروز حوادث غیر طبیعی ـ جنگ »

سخن پیامبر اکرم صلی اله علیه و آله در امر کمک رسانی به همنوعان:

کسی که صدای فریاد رسی و کمک خواهی کسی را بشنود و اورا پاسخ نگوید، مسلمان نیست.

الف. حوادث طبیعی را تعریف و مثال هایی بیاورید.
حوادث و اتفاقاتی که انسان هیچ گونه نقشی در به وجود آمدن و تشدید آنها نداشته و براثر فرآیند های طبیعی در اقصار نقاط کره زمین به وقوع می پیوندد را حوادث طبیعی می نامند. مانند:سیل طوفان زلزله آتشفشان و...

ب. حوادث غیر طبیعی را تعریف و مثال هایی بیاورید.
حوادث و اتفاقاتی که انسان به طور مستقیم در به وجود آمدن و تشدید آنها نقش بسزایی دارد را حوادث غیر طبیعی می نامند. مانند شیوع بیماری جنگ آتش سوزی پرتاب موشک بمباران هوایی و...

ج. درزمان بروز حوادث طبیعی و غیر طبیعی، حدثه دیدگان چه انتظاراتی دارند؟
حادثه دیدگان انتظار دارند که همنوعانشان برای یاری رساندن به آنها تلاش کنند و در درفع مشکلات آنهان بکوشند اما به نحوی که طبق برنامه ریزی پیش بینی شده و با هماهنگی سازمانهای مربوطه باشد.

1. انواع کمک رسانی مردم و دولت در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و انواع حمایت ها و پشتیبانی ها در هر جنگی،می تواند موارد زیر باشد.
1. حمایت انسانی
2. حمایت تجهیزات امدادی
3. کمک نقدی و غیر نقدی
4. حمایت رزمی
5. حمایت امدادی
6. حمایت انسانی و معنوی
7. کمک نقدی
8. حمایت انسانی و امدادی
9. حمایت رزمی

2. پایگاه های مردمی که باری حمایت و پشتیبانی از رزمندگان در شهرها  و روستا ها در زمان جنگ فعالیت داشتند را نام ببرید.
1. مساجد و حسینیه ها. 2. جمعیت هلال احمر در شهرها و روستاها.
3.پایگاه های بسیج.  4. شوراهای اسلامی

3. اگر جنگی اتفاق بیفتد شما بعنوان یک دانش آموز چه کاری انجام می دهید؟ با مشارکت گروهی، انواع کمک هایی را که می توانید انجام دهید به صورت فهرست وار برشمارید.
1. کمک های نقدی و غیر نقدی
2. تشکیل گروه ها و دسته های امدادی
3. همکاری با نیرو های امداد رسان
4. برقراری ارتباط با مراکز بسیج
5. درخواست کمک از پدر و مادر و دیگر دوستان
6. اعلام همدردی
7. إهدای خون

4. در پشتیبانی جمعی رعایت چه نکاتی ضروری است؟
1. تقسیم مسئولیت در انجام وظایف محوله.
2. برنامه ریزی مدون شده.
3. تهیه چک لیست وسایل مورد نیاز ضروری.
4. دادن اطلاعات صحیح.
5. کنترل و نظارت.

موفق باشید ـ صفری


بخش دوم ـ دفاع غیر نظامی

درس اول : حوادث ناگوار طبیعی (زلزله،سیل)

« ضرورت و اهمیت كسب آمادگی در برابر زلزله »

 

1. درباره خطر لرزه ای ایران چه نظری دارید؟ نظر خود را بنویسید.
الف. ایران از مناطق لرزه خیز دنیا است.
ب. بیشتر مناطق ایران زلزله خیز است.
ج. ایران روی كمربند لرزه ای فعال قرار گرفته است.
د. بسته به مكان های مختلف ، میزان خطرات لرزه خیز بودن متغیر است.

2. چند زلزله بزرگی که در ایران رخ داده است، را نام ببرید؟
الف. زلزله طبس(خراسان) درشهریور ماه سال 1357 كه حدود 19600 نفر تلفات انسانی دربرداشت.
ب. زلزله رودبار و منجیل(گیلان) درخرداد ماه سال 1369كه حدود 25000 نفر تلفات انسانی دربرداشت.
ج. زلزله آوج (قزوین) درتیر ماه سال 1381 كه حدود 280 نفر تلفات انسانی دربرداشت.
د. زلزله بم (كرمان) دردی ماه سال 1382 كه حدود 43000 نفر تلفات انسانی دربرداشت.

3. تجارب بدست آمده در هر زلزله نشان می دهد که ما باید مطالب زیر را مهم و ارزشمند بدانیم.
الف. یاگیری و رعایت نكات ایمنی
ب. كسب آگاهی از میزان استحكام بخشی ساختمان ها.
ج. كسب آمادگی مقدماتی از اقدام های عملی در زمان وقوع زلزله.
د. كسب آگاهی از پدیده زلزله و نحوه وقوع آن و میزان خطر زلزله در محل زندگی خود.

4. آیا كسب آمادگی بیشتر برای رویارویی با زلزله ضروری است؟ دلایل خود را بنویسید.
بله،به آمادگی بیشتر در برابر زلزله نیاز داریم. زیرا آگاهی و آمادگی فردی برای انجام اقدامات ضروری و عكس العمل مناسب هنگام وقوع زلزله، تاحد زیادی باعث كاهش تلفات وخسارت های ناشی از زلزله می شود.

5. آیا انسان قادر به پیش بینی زمان دقیق وقوع زلزله است؟
هنوز خیر ، زلزله یكی از مهم ترین سوانح طبیعی است كه درحال حاضر، انسان با دانش كنونی خود قادر به پیش بینی زمان و مكان دقیق وقوع آن نیست و سعی و كوشش دانشمندان برای انجام آن هنوز درمرحله تحقیق می باشد.

6. رعایت چه روشهای مناسبی در هنگام وقع زلزله می تواند خطرهای ناشی از این پدیده طبیعی را تا حدی كاهش دهد؟
1. آگاهی افراد از پدیده زلزله و میزان خطر زلزله در محل زندگی خود.
2. برنامه ریزی های صحیح ایمنی به طور گروهی در اقشار مختلف جامعه.
3. آمادگی فردی برای انجام اقدامات
4. ضروری و عكس العمل مناسب هنگام وقوع زلزله.

7. رعایت چه روشهای مناسبی در ساختمان سازی می تواند خطرهای ناشی از زلزله را تا حدی كاهش دهد؟
1. تعیین محل مناسب برای ساخت بنا و رعایت اصول صحیح ایمن سازی ساختمان.
2. طراحی صحیح و مقاوم سازی ساختمان های موجود دربرابر زلزله توسط مهندسان با صلاحیت.
3. محكم و ایمن كردن وسایل داخل ساختمانها.

8. یكی از عوامل مؤثر در كاهش خطرهای ناشی از زلزله چیست؟
ارائه آموزش های صحیح همگانی و آماده سازی اقشار مختلف جامعه.

9. شما دانش آموزان در آموزش دوستان، خانواده و جامعه برای مقابله با زلزله،چه نقشی می توانید داشته باشید؟
الف. باید در مورد ضرورت مقاوم بودن ساختمان و اهمیت آن برای حفظ جان و سلامتی اعضای خانواده با والدین خود صحبت كنیم.
ب. والدین نیز باید درزمان خرید و ساخت و حتی ایجاد تغییرات ظاهری در ساختمان  با متخصصان ساخت و ساز مشورت كنند.
ج. مطالبی را كه در رابطه با ایمنی در برابر زلزله می آموزیم،با دوستان و خانواده مطرح كنیم و به آنها آموزش دهیم.
د. می توانیم مطالب آموخته شده را نیز در خانه به صورت تمرین انجام دهیم.

 

موفق باشید ـ صفری


 بخش دوم ـ دفاع غیر نظامی

درس دوم « ایمنی در برابر زلزله »

1. به نظر شما، مهم ترین كارهایی كه قبل از وقوع زلزله باید انجام شود تا تلفات این حادثه به حداقل برسد، كدام است؟


همكاری+ آمادگی+ آگاهی = ایمنی

الف. آگاهی : اطلاع یافتن افراد از پدیده زلزله و میزان خطر زلزله در محل زندگی خود.
ب. آمادگی : آموزش افراد جهت اقدامات ضروری و عكس العمل مناسب هنگام وقوع زلزله.
ج. همكاری: برنامه ریزی های صحیح و انجام اصول ایمنی به طور گروهی در مردم جامعه.

2. چه گروه هایی لازم است که در هنگام بروز زلزله فعالیت داشته باشند؟
الف. گروه تداركات و پشتیبانی ب. گروه نجات و امداد ج.گروه تجسس د.گروه آتش نشان.

3. سه اصل اساسی كه در پیشبرد فعالیتهای گروهی مؤثر و ضروری است را نام ببرید.
برنامه ریزی ـ مشاركت ـ هماهنگی

4. وجود چه زمینه هایی، تلفات و خسارتهای ناشی از زلزله را كاهش می دهد؟
الف. فراهم آوردن امكانات و تجهیزات مورد نیاز سایر گروه ها.
ب. برقراری دوره های آموزشی.
ج. پشتیبانی های مناسب از نیروها.

5. به نظر شما ، گروه تداركات و پشتیبانی در مدرسه چه وظایفی دارد؟
الف. تهیه فهرست از نزدیك ترین مراكز امدادی و درمانی محل سكونت به همراه شماره تلفن و آدرس.
ب. تهیه مواد غذایی، آب و وسایل ضروری گروهای دیگر.
ج. كنترل كردن اسامی و تعداد دانش آموزان(بعد از زلزله نباید كسی بدون هماهنگی از محیط مدرسه خارج شود.)
د. ایمن سازی محیط مدرسه.
هـ. توزیع وسایل بین گروه ها (این گروه و سایل ضروری گروه های تجسس ، كمك های اولیه و آتش نشان را در اختیار انها قرار می دهد.)
و. تهیه نقشه مدرسه (این نقشه باید بسیار ساده باشد و درآن ، مكان های مختلف مانند كلاس ها ، آزمایش گاه ، كتابخانه ، راه های خروجی و محل وسایل ضروری مشخص شده باشد.)
ز. تشكیل كلاس های آموزشی برای اعضای گروه های مختلف شورای ایمنی.

6. پس از وقوع هر زلزله ، احتمال چه چیز هایی وجود دارد؟
احتمال خراب شدن ساختمان ها ـ ریزش آوار ـ حبس شدن افراد در مكان های مختلف ـ مجروح شدن افراد

7. چند وظیفه از وظایف گروه تجسس را بنویسید؟
الف. جست و جو برای یافتن مجروحان و افراد
ب.جلوگیری از ورود افراد به داخل ساختمان های پرخطر (این گروه باید از ورود افراد به مكان های پرخطر جلوگیری كند)
ج. انتقال مجروحان به مكان های امن( افراد این گروه باید دوره های هلال احمر را نیز بگذرانند و انواع حمل مجروح را با توجه به نوع جراحت ها فرا گیرند.)
د. بررسی ساختمان از نظر نشست گاز ، قطع برق و شكستن لوله های آب و گاز.
هـ . تعیین مكان های امن و غیره امن (با استفاده از رنگ قرمز مكان های غیر امن ، رنگ سبز مكان های امن و رنگ زرد مكانهای عبور با احتیاط ، تعیین شود)

8. چرا برای مقابله با زلزله گروه نجات و امداد تشکیل می شود؟
بعد از وقوع زلزله در اثر ریزش آوار، شكستن شیشه ها و ... ممكن است افرادی كه درمكان های نا امن قرار دارند مجروه شوند. بنابر این، گروه نجات و امداد برای كمك به مجروحان و مصدومان تشكیل می شود.

9. آیا وظایف گروه نجات و امداد را می دانید؟بله.
ـ امداد رسانی به مجروحان.
ـ مجروحانی را كه جراحت های عمیق دارند، به مراكز درمانی انتقال دهند.
ـ با بیماران صحبت كنند و به آنها روحیه دهند.
ـ به مردم اسكان دهند و برای آنان سرپناه تعیین كنند.

10. چرا برای مقابله با زلزله، به گروه آتش نشان نیاز است؟
این گروه با توجه به احتمال وقوع آتش سوزی پس از زلزله ، باید قبلاً نكات لازم برای خاموش كردن آتش را به خوبی فرا گرفته باشد و با تمرین های مداوم، مهارت كافی را كسب بكند.

11. وظایف گروه آتش نشان هنگام وقوع زلزله چیست؟
الف.  خاموش كردن آتش به وسیله كپسول آتش خاموش كن،  آب و ...
ب. بررسی ساختمان از نظر احتمال آتش سوزی به منظور كاهش خطر آتش سوزی.
ج. بررسی ساختمان از نظر احتمال خطرهای بعدی (برق گرفتگی، نشت گاز و ...)
د. تخلیه ساختمان هنگامی كه آتش غیر قابل مهار است.

12. چرا گروه انتظامات و امنیت در هنگام وقوع زلزله ضرورت دارد؟
این گروه وظیفه دارد تا پس از وقوع زلزله، در جهت ایجاد نظم و تأمین امنیت منطقه حادثه دیده، برنامه ریزی نماید.

13. وظایف گروه انتظامات و امنیت  چیست؟
الف. ایجاد نظم و آرامش در منطقه حادثه دیده.
ب.تأمین و برقراری امنیت در محل حادثه.
ج. جلوگیری از ورود افراد به داخل ساختمان ومكان های پر خطر.
د. درصورت لزوم ، پشتیبانی و كمك به دیگر گروه های شورای ایمنی دربرابر زلزله.

14.به نظر شما، هنگام وقوع زلزله در مدرسه ، چه خطر هایی شما را تهدید می كند؟
الف. شكستن شیشه ها وپرتاب خرده شیشه.
ب. ریزش دیوار ، سقف و مصالح ساختمانی.
ج. مسدود شدن راه پله ها.
د. سقوط اجسام و اشیای سنگین و وسایلی كه روی آنها قرار دارند مانند قفسه های كتابخانه ـ كمد ـ فایل و ...
هـ. سقوط و پرتاب شدن وسایل آویزان مانند چراغ های آویز،پنكه سقفی،تابلو ها،وسایل آزمایشگاه و ...

14. چگونه آزمایشگاه مدرسه را می توانید در برابر زلزله ایمن کنید؟
الف. قفسه وسایل آزمایشگاهی و كمد های آزمایشگاه به وسیله بستهای L مانند، کاملاً به دیوار محكم می کنیم.
ب. وسایل آزمایشگاهی را به داخل قفسه شیشه ای قفل دار انتقال می دهیم.
ج. ظروف شیشه ای مواد سمی و شیمیایی را از قفسه های بالا به فقسه های پایین منتقل می کنیم.

15. چگونه می توانید کتابخانه مدرسه را در برابر زلزله ایمن کنید؟
الف. قفسه كتاب را با بستهایL مانند، کاملاً به دیوار محكم می کنیم.
ب. كتابها را به داخل فقسه شیشه ای قفل دار انتقال داده شده است.

نکته: برای مبارزه با زلزله راه پله  و راهروهای مدرسه را  از اجسام اضافی خالی می کنیم تا مانعی برای عبور و مرور وجود نداشته باشد.

 

موفق باشید ـصفری


بخش دوم ـ دفاع غیر نظامی

درس سوم: در زمان وقوع زلزله چه باید کرد؟

1. در هنگام وقوع زلزله احتمال دارد در خارج ساختمان چه حوادثی رخ می دهد؟
شکستن شیشه ها ـ ریزش دیوار ساختمان ـ بسته شدن راه ها به خاطر سقوط آوارها و تیر برق ها و ...

2. اگر لحظه های آخر زلزله، در ساختمان بودید، جه عکس العملی را مناسب می دانید؟
باید به آرامی به فضای باز و دور از ساختمان برویم و در فضای دور از اجسام سقوط کننده قرار بگیریم.

3. در هنگام وقوع زلزله فقط در صورتی می توانیم از ساختمان خارج شویم که نزدیک.................باشیم.
طبقه اول یا درب خروجی

4.سه مورد از نقاط امن داخل ساختمان را که در هنگام وقوع زلزله برای پناه گرفتن مناسب است را نام ببرید.
الف. در راه پله: روی پله کنار دیووار نشسته و با دست از سر و گردن خود محافظت می کنیم.
ب. در چهار چوب دری که بالای آن شیشه قرار نگرفته باشد. به چهار چوب در تکیه داده و با دست ها در را نگه می داریم.
ج. در راهرو : کنار گوشه دیوار ایستاده و از پنجره و وسایل شیشه دار فاصله می گیریم.

5. در زمان وقوع زلزله چه خطراتی ممکن است بروز بدهد؟
الف. خرابی و ریزش ساختمان.
ب. سقوط اجسام سنگین مانند کمد و قفسه ها.
ج. ریزش سقف و مصالح ساختمانی.
د. سقوط وسایل آویزانی مثل چراغ.
هـ. شکستن شیشه ها، آتش سوزی و انفجار گاز و ...

6. چند نمونه از مکان های امن در هنگام زلزله را نام ببرید.
الف. محل های دور از  تیر چراغ و ساختمان های بلند.
ب. میان چهار چوب های در.
ج. فضاهای باز و دور از مواد پرت شدنی مانند شیشه و ...

7. چند نمونه از مکان های غیر امن در هنگام زلزله را نام ببرید.
آسانسورها ـ زیر اجسام قابل سقوط ـ کنار قفسه ها و شیشه ها و نزدیک ساختمان های بلند و ...

8. مکان های امن و غیر امن در آزمایشگاه را نام ببرید.
در آزمایشگاه زیر میز و چهارچوب در و گوشه دیوار امن است. و کنار قفسه های مواد شیمیایی و سمی و کنار پنجره و اشیاء قابل سقوط نا امن می باشد.

9. فرض کنید زلزله ای رخ داده است و شما در کلاس درس هستید چه محلی را برای پناه گیری انتخاب می کنید؟
در کلاس درس زیر میز یک زانوی خود را زمین و با دست پایه های عمودی و افقی میز را می گیریم. و یا چهارچوب در و یا گوشه های دیوار را انتخاب می کنیم.

10. پناه گیری در راهرو هنگام زلزله چگونه است؟
در راهرو کنار دیوارهای داخلی راهرو می نشینیم و یک زانوی خود را روی زمین می گذاریم و با دست از سر و گردن خود محافظت می کنیم.                                              

 

موفق باشید ـ صفری


امتحان ترم اول تا همین قسمت خواهد بود.امیدوارم با در دسترس قرار دادن این جزوه توانسته باشم باری موفقیت شما عزیزان قدمی را برداشته باشم.

با تقدیم احترام ـصفری


ادامه جزوه در همین قسمت ثبت خواهد شد.

www.hamid-tadris.blogfa.com

+ نوشته شده در  سه شنبه سی ام آذر 1389ساعت 17:46  توسط حمید صفری  |